یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیش بینی تاثیر اصلاح نرخ پتروشیمی بر روند بورس

  • کد خبر: ۱۷۸۶۲۶
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
پیش بینی تاثیر اصلاح نرخ پتروشیمی بر روند بورس
پس از انتشار خبر‌ها درخصوص ابطال مصوبه نرخ خوراک ۷هزار‌تومانی و واگذاری آن به دولت، همچنان بازار دچار بی تصمیمی شده‌است.

به گزارش شهرآرانیوز، شاخص‌کل بورس تهران طی معاملات روز چهارشنبه با افت ۸۸۶‌واحدی در سطح ۲میلیون و ۳۶هزار واحد تثبیت شد؛ این در حالی است که این نماگر اصلی در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه به ۲میلیون و ۴۲هزار واحد نیز افزایش یافت و پس از آن در نیمه دوم بازار با شدت‌گرفتن عرضه‌ها شاخص بورس افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. علاوه‌بر این، نماگر هم وزن نیز با افت ۳۸۹واحدی، در محدوده ۷۱۳هزار‌واحدی تثبیت شد.

پس از انتشار خبر‌ها درخصوص ابطال مصوبه نرخ خوراک ۷هزار‌تومانی و واگذاری آن به دولت، همچنان بازار دچار بی تصمیمی شده‌است. بر همین اساس، روند رنج گونه شاخص در قیمت‌های فعلی طبیعی است و به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که خبر مثبتی از سوی دولتی‌ها به گوش بازاری‌ها نرسد، احتمالا بازار سهام، توانایی رشد چشمگیری را نخواهد داشت.

بوی رونق از بازار‌های جهانی می‌آید؟

بررسی روند معاملاتی در بازار‌های جهانی نشان می‌دهد که در پی کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفتی، احتمالا قیمت نفت اعداد بسیار بالایی را تجربه خواهد کرد و نفت ۱۰۰ دلاری چندان دور از دسترس نیست. رشد قیمت نفت که طی چند هفته اخیر رشد قیمت محصولات پتروشیمی را نیز در پی داشته‌است، موجب‌شده تا تحلیلگران به این باور برسند که احتمالا در صورت رشد شاخص بورس، نماد‌های بزرگ و دلاری به‌خصوص پتروشیمی‌ها رشد قیمتی بالایی را به‌همراه داشته باشند. علاوه‌بر این همچنان افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و در پی آن افزایش کرک‌اسپردها، موجب شده‌است تا همچنان شاخص فرآورده‌های نفتی مثبت معامله‌شده و نماد شپنا تاثیر مثبت خود را بر شاخص‌کل بگذارد. علاوه‌بر این، رشد قیمت اوره خلیج‌فارس و عبور آن از محدوده ۴۰۰ دلار سبب شده‌است تا نماد‌های اوره ساز به‌خصوص «شپدیس» با تقاضای بالایی مواجه شوند.

توپ در زمین دولتی‌ها

هرچند که آمار معاملات در بازار‌های جهانی و تحولات مربوط به آن، می‌تواند محرک خوبی برای بازار باشد، اما وزن ریسک سیستماتیکی که از داخل کشور بر بازار سهام اثرگذار است، آنقدر افزایش یافته‌است که بازار بدون‌توجه به تحولات جهانی نگاه ویژ ه‌ای به اقدامات دولتی‌ها دارد. ریاست مجلس شورای‌اسلامی طی دو روز گذشته اعلام کرده بود که مصوبه نرخ خوراک ابطال شده‌است.

محسن علیزاده؛ نماینده مجلس نیز اعلام کرد که مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی که موجب ضرر و زیان بسیار زیادی برای سهامداران بورسی و صنعت پتروشیمی کشور شده، ابطال شده‌است، با این حال خبر‌ها حاکی از آن است که احتمالا تعیین نرخ خوراک برعهده دولت گذاشته شده‌است و اصطلاحا دوباره توپ را در زمین دولت انداخته اند.

آخرین‌بار که تعیین نرخ خوراک را بر عهده دولت قرار دادند، خاطره تلخی برای سهامداران بورسی در نیمه اردیبهشت رقم زده شد. علاوه‌بر اینکه دولت نرخ خوراک را در ۷ هزار‌تومان تثبیت کرد، اعلام دیرهنگام مصوبه نرخ خوراک نیز دردسر‌ها و حواشی بسیاری را در پی داشت. انتشار نامه مصوبه پس از ۵۰ روز از امضای آن توسط معاون اول دولت رئیسی سبب شده‌است تا بازار سرمایه با بی اعتمادی عجیبی همراه شود. بازاری که با اقبال بسیار خوبی از سوی سهامداران درشت و خرد در ابتدای سال‌مواجه شده‌بود، اکنون بر اثر بی اعتمادی از بازار رانده شده‌اند.

الان که تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که تصمیمی حیاتی برای بازار سرمایه است، بر عهده دولت گذاشته شده‌است، باید بر اساس فرمول و مبنای اقتصادی مناسبی تعیین‌شده و دولت برای جبران کسری‌های خود از بورس ارتزاق نکند، چراکه برای جبران اندکی از کسری‌های خود، بازار سرمایه را با افت شدیدی به لحاظ ارزش همراه کرده و ضرر و زیان هنگفتی را متوجه سهامداران می‌کند. علاوه‌بر آن، دولت باید سریعا اطلاعات تعیین نرخ را در اختیار عموم قرار دهد تا کارآیی اطلاعاتی بازار سرمایه حفظ شده و اعتماد دوباره به بازار بازگردد، اما تا زمانی‌که شرایط در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تصمیم‌گیری برای صاحبان پول‌های درشت سخت‌تر خواهد شد.

تابلوی معاملات چه می‌گوید؟

تابلوی معاملات بورس نیز حکایت از آن دارد که معاملات رخوت انگیز بورس تا زمان تعیین سرنوشت نرخ خوراک، تداوم خواهد یافت، با این‌وجود صرفا برخی از نماد‌های پتروپالایشی، موفق شدند تا به‌واسطه رشد نرخ‌های جهانی، تابلوی سبزی را از خود برجای گذارند. ارزش معاملات خرد نیز در معاملات روز چهارشنبه به ۲ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم از ابتدای مرداد ماه است. نگاهی به میانگین متحرک ارزش معاملات نیز نشان می‌دهد که میانگین ۵ روزه همچنان پایین‌تر از میانگین ۲۰ روزه است و میانگین ۶۰ روزه نیز بسیار پایین‌تر از میانگین متحرک ۱۲۰‌روزه است. ارزش معاملات به‌عنوان شاخص رونق و رکود معاملات نشان می‌دهد که فضای رکودی در بازار تشدید شده‌است و تغییر فاز بازار در گرو اخذ تصمیمات مهم از سوی دولت است.

بورس را چه می‌شود؟

مطابق با آخرین اخبار تا لحظه تنظیم این گزارش، اصلاح مصوبه نرخ خوراک به هفته بعد موکول شده و به‌نظر می‌رسد هفته بعد، هفته سرنوشت سازی برای بازار باشد.
بازار می‌تواند تحرک مثبتی را به‌ثبت برساند اگر اصلاح نرخ خوراک به‌صورت منطقی باشد و تعیین نرخ آن بر اساس قیمت‌های جهانی و فرمول مناسب صورت گیرد، وگرنه بازاری که از تصمیمات آنی دولت زخم خورده‌است، پتانسیل آن را دارد تا دوباره به قیمت‌های پایین‌تر بازگردد یا فضای رکودی و رنج گونه را ادامه دهد، اما اگر دولت دست دوستی را به‌سوی بورس دراز کند، احتمالا بازار با واکنش مثبت شدیدی همراه خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->